URGENSI PUBLIKASI DALAM PENERBITAN KEKAYAAN INTELEKTUAL DI INDONESIA

Herlambang Adhi Nugroho, Ampuan Situmeang, Elsa Syarief

Abstract

The similarities between the registered trademark "GEPREK BENSU" and the owners Benny Sudjono and Ruben Onsu necessitates a government strategy to prevent a recurrence. This research focuses on two aspects of the problem: how to publish artificial designs and trademarks in Indonesia, and what is the correct outcome to ensure that fake designs and trademarks in Indonesia are not published in duplicate. To analyze the problem's expression, the author employs a normative legal method. According to the findings, the allocation of fake designs and trademarks is based on early enrolment. To prevent the existence of parallels in society, it is important to disseminate extensively in vivid media.

Keywords

Wealth; Intellectual; Design; Industry; Dual; Bensu

Full Text:

PDF

References

Bafadhal, T. (2018). Perlindungan Hukum terhadap Merek Terkenal di Indonesia. Undang: Jurnal Hukum, 1(1), 21–41.

Budi, A. R., & Syamsudin, M. (2004). Hak kekayaan Intelektual dan budaya Hukum. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Djumhana, M., & Djubaedillah, R. (1993). Hak Milik Intelektual: Sejarah, Teori dan Prakteknya di Indonesia. Citra Aditya Bakti.

Djumhana, M., & Djubaedillah, R. (1997). Hak Milik Intelektual (Sejarah, teori dan Prakteknya). Bandung: PT. Citra Aditya Bakti.

Khairandy, R. (2006). Pengantar Hukum Dagang. FH UII PRES, Yogyakarta.

Lindsey, T., Damian, E., Butt, S., & Utomo, T. S. (2006). Hak Kekayaan Intelektual Suatu Pengantar. Bandung: Alumni, 252.

Marzuki, P. M. (2005). Penelitian Hukum (Jakarta: Kencana Prenada Media Group).

Philipus, M. H. (1987). Perlindungan Hukum Bagi Rakyat Indonesia. Bina Ilmu, Surabaya, 25.

Rizaldi, J. (2009). Perlindungan kemasan produk merek terkenal terhadap persaingan curang di Indonesia dikaitkan dengan Undang-Undang Merek dan TRIPs-WTO. Alumni.

Ruslan, R. (2003). Ilmu, teori dan filsafat komunikasi. Bandung: Citra Aditya Bakti, 200.

Saidin, O. K. (2004). Aspek hukum hak kekayaan intelektual (Cetakan ke-4). PT Raja Grafindo Perkasa.

Sanityastuti, M. S. (2009). Dasar-Dasar Public Relation. Yogyakarta: Sukses offset.

Semaun, S. (2016). Perlindungan Hukum Terhadap Merek Perdagangan Barang Dan Jasa. DIKTUM: Jurnal Syariah dan Hukum, 14(1), 108–124.

Shahrullah, R. S., Girsang, J., Amboro, F. Y. P., & Novita, N. (2021). Kepastian Hukum Merek Tiga Dimensi dan Desain Industri: Studi Perbandingan Hukum di Indonesia, Amerika dan Australia. University Of Bengkulu Law Journal, 6(1), 60–81.

Soejatin, R. (1980). Hukum Dagang I dan II,. Cetakan Ketiga, 1980, Jakarta: Pradnya Pararnita.

Soekardono, R. (1983). Hukum Dagang Indonesia, Jilid 1, Cetakan ke-8. Jakarta: Dian Rakyat.

Syafrinaldi, F., & Almaktsur, M. A. (2008). Hak Kekayaan Intelektual. Pekanbaru: Suska Press.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.